Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (10)

UCLL (10)

VIVES (10)

AP (8)

EhB (8)

Odisee (8)

Thomas More Kempen (8)

KBR (6)

KDG (6)

Hogeschool Gent (5)

More...

Resource type

book (11)


Language

Dutch (11)


Year
From To Submit

2013 (11)

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Leraar wie ben je?
Author:
ISBN: 9789044131000 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van leraren wordt veel verwacht. Enerzijds zorgen voor onderwijs, anderzijds staan ze in voor de algemene opvoeding tot jongvolwassen burgers en heeft hun eigen persoonlijkheid een grote impact op leerlingen. Wie zijn leraren? Wie zouden ze moeten zijn? Een team van Nederlandse en Belgische specialisten brengt deze problematiek in beeld, na discussies met een zeer gevarieerde groep leraren, begeleiders en schoolleiders. (Bron: covertekst)


Book
Pedagogisch handelen van leraren : een theoretische en empirische verkenning op basis van een alledaagse deugdenbenadering
Author:
ISBN: 9789044130188 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke persoonlijke kwaliteiten dragen het pedagogisch handelen van leraren? Dit boek hanteert een moderne deugdenbenadering en een bijzondere methode om deze vraag te beantwoorden. Voor de keuze van de alledaagse deugden is gefocust op de directe omgang met leerlingen. Een specifieke combinatie van videoreflectie en biografisch interview maakt voor de leraren zelf zichtbaar wat in hoge mate een vanzelfsprekende kwaliteit van handelen is.


Book
Van eiland naar WIJland : collegiaal leren in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789081748445 Year: 2013 Publisher: Helmond OMJS (Onderwijs Maak Je Samen)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren van en met elkaar is essentieel voor elke professional. Je werkplek kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van je bekwaamheid en aan de innovatie en kennisontwikkeling van je school. De kwaliteit van elk 'eiland' is belangrijk, maar het 'WIJland' bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs. Deze publicatie maakt duidelijk wat we tegenwoordig verstaan onder 'kwaliteit', 'professionaliteit' en 'een professionele cultuur' en wat je hier zelf als professional aan kunt bijdragen.


Book
Pedagogische tact : op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044130126 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pedagogische tact is geen competentie, maar een kwaliteit van de leraar zelf. Bijvoorbeeld een goede vraag, een blik van verstandhouding, een besliste stem, een hand op de schouder ... Hoe ga je als leerkracht op een tactvolle manier om met emoties van je leerlingen? (samenvatting)


Book
Essays over de leraar en de toekomst van de lerarenopleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9789038222257 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek presenteren 35 auteurs in 23 essays hun persoonlijke reflectie bij een aantal actuele thema's met betrekking tot de toekomst van de lerarenopleiding. Zeven thema's passeren de revue: 1) Identiteit van leraren en hun basiscompetenties, 2) Werkplekleren en professionalisering, 3) Onderzoek in de lerarenopleiding, 4) Vakdidactisch onderzoek, 5) Professionalisering van lerarenopleiders, 6) Diversiteit in de lerarenopleiding, en 7) Lerarenopleiding: verleden en toekomst. Met deze essays willen de auteurs de lezer uitnodigen tot reflectie, maar willen ze ook bijdragen aan het ruimer maatschappelijk debat over de toekomst van de leraar en zijn/haar opleiding. Dit boek is opgedragen aan professor Antonia Aelterman die op 1 oktober 2013 professioneel afscheid neemt van de Universiteit Gent. Het boek is niet opgevat als een klassiek 'liber amicorum', maar als een bundeling van essays die aansluiten bij thema's die de 'rode draad' vormden in het werk van professor Aelterman.


Book
Onderzoekvaardig in onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023250920 Year: 2013 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderzoekvaardig in onderwijs is een 12-stappenplan voor het doen van praktijkonderzoek (practice based evidence) in het primair en het voortgezet onderwijs.Als goede leerkracht heb je een onderzoekende houding. Om maximaal resultaat uit je leerlingen te halen, zet je deze houding om in goed onderzoek. Dit boek helpt je op een heldere manier onderzoekvaardig te worden in twaalf stappen. 'Ik keek nogal op tegen onze onderzoeksopdracht, maar het boek ging me inspireren. Ik vond het ook interessant om casussen van andere studenten te lezen in het boek', zegt Marrit van der Steen (vierdejaarsstudent lerarenopleiding). Daan Bakker (lerarenopleider): 'Voor zowel de excellerende student als de student die graag wat meer uitleg en voorbeelden wil hebben, is Onderzoekvaardig in onderwijs een overzichtelijk, bruikbaar hulpmiddel. En het leest als een roman!' Bij het uitkomen van de eerste druk kwamen naast de positieve reacties ook suggesties ter verbetering binnen. Hiervan hebben de auteurs dankbaar gebruik gemaakt. Het resultaat is een gewijzigde, tweede druk, waarin het voortgezet onderwijs zich beter zal herkennen en waarbij de onderzoeker nog meer wordt ondersteund door extra uitleg en adequate modellen. De auteurs werken op lerarenopleidingen. Ze bundelden hun jarenlange ervaring in het onderwijs en hun specifieke kennis en vaardigheden met hetzelfde doel als de beoogde gebruiker: onderwijsverbetering.


Book
De reflectieve leraar : bouwen aan excellentie
Author:
ISBN: 9789461181954 9461181957 9789461181725 Year: 2013 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.


Book
Ik, de leraar
Author:
ISBN: 9789081949316 Year: 2013 Publisher: Driebergen NIVOZ

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekje is geschreven uit liefde voor het vak, in het belang van ieder kind en ter aanmoediging van alle leraren, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. Het wil leraren steunen, motiveren en legitimering bieden. In het eerste hoofdstuk schetst de auteur zijn traject als leerkracht. Hoofdstuk 2 gaat in op hoe je als leerkracht je handelen kan verantwoorden. Hoofdstuk 3 helpt je te bepalen wat voor leerkracht je wil zijn. Hoofdstuk 4 bespreekt hoe je verantwoordelijkheid bij leerlingen kan leggen en hun autonomie kan bevorderen. Hoofdstuk 5 neemt de relatie leerkracht-leerling onder de loep met verbondenheid als focus. Hoofdstuk 6 bespreekt pedagogische tact. In het zevende en laatste hoofdstuk vat de schrijver alle voorgaande samen in een manifest.


Book
Meer mans : leraren opleiden met oog voor diversiteit en kwaliteit
Authors: ---
ISBN: 9789044130256 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mannelijke studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs doen langer over hun studie, vallen vaker uit en halen lagere cijfers. Volgens de auteurs sluit het onderwijs niet goed aan bij hun beroepsmotivatie, inzet en opleidingsverwachtingen. Hoe kan dit verbeteren, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van een afgestudeerde leraar?


Book
De leerkracht van de werkplek : een win-win voor studenten en professionals
Author:
ISBN: 9789401405652 Year: 2013 Volume: *17 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren in de praktijk leidt tot professionele ontwikkeling van zowel de student als van de opleiding en de werkplek. Hoe til je praktijkervaringen naar een hoger niveau? Welke voordelen zijn er voor de werkplek? Hoe bewaak je de opleidingsdidactische competenties? Met concrete tools, voorbeelden, cases, opdrachten, methodes, checklists, filmpjes om werkplekleren te begeleiden.

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by