Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Van leraren wordt veel verwacht. Enerzijds zorgen voor onderwijs, anderzijds staan ze in voor de algemene opvoeding tot jongvolwassen burgers en heeft hun eigen persoonlijkheid een grote impact op leerlingen. Wie zijn leraren? Wie zouden ze moeten zijn? Een team van Nederlandse en Belgische specialisten brengt deze problematiek in beeld, na discussies met een zeer gevarieerde groep leraren, begeleiders en schoolleiders. (Bron: covertekst)
Choose an application
Welke persoonlijke kwaliteiten dragen het pedagogisch handelen van leraren? Dit boek hanteert een moderne deugdenbenadering en een bijzondere methode om deze vraag te beantwoorden. Voor de keuze van de alledaagse deugden is gefocust op de directe omgang met leerlingen. Een specifieke combinatie van videoreflectie en biografisch interview maakt voor de leraren zelf zichtbaar wat in hoge mate een vanzelfsprekende kwaliteit van handelen is.
Leerling-leraarrelatie --- Leraren --- Communicatie ; onderwijs --- Teaching --- Methodology --- Teacher-student relationships --- 432 --- 450.7 --- professioneel handelen --- Ethiek --- Pedagogiek --- Reflectie --- Theorethische opvoedkunde --- Opleiding en bijscholing --- (zie ook: Onderwijskunde) --- Competenties --- Onderwijspraktijk --- Professionaliteit --- Leraar --- Competentie --- Professionele houding --- Directie
Choose an application
Leren van en met elkaar is essentieel voor elke professional. Je werkplek kan een belangrijke bijdrage leveren aan het vergroten van je bekwaamheid en aan de innovatie en kennisontwikkeling van je school. De kwaliteit van elk 'eiland' is belangrijk, maar het 'WIJland' bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van het onderwijs. Deze publicatie maakt duidelijk wat we tegenwoordig verstaan onder 'kwaliteit', 'professionaliteit' en 'een professionele cultuur' en wat je hier zelf als professional aan kunt bijdragen.
Onderwijsfilosofie. --- Onderwijsvernieuwing. --- 450.7 --- Lerarenopleiding --- professionalisering --- Reflecteren (Terugblikken) --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijs --- Professionalisering --- Nederland --- Onderwijskunde --- Teamvorming --- Teamgerichte nascholing --- Teaching --- Mass communications --- communicatie --- professionaliteit --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur --- Teamontwikkeling --- Team
Choose an application
Pedagogische tact is geen competentie, maar een kwaliteit van de leraar zelf. Bijvoorbeeld een goede vraag, een blik van verstandhouding, een besliste stem, een hand op de schouder ... Hoe ga je als leerkracht op een tactvolle manier om met emoties van je leerlingen? (samenvatting)
pedagogisch klimaat --- Teacher education. Teacher's profession --- Educational sciences --- leraren-leerling relatie --- Communicatie ; onderwijs --- Sociale vaardigheden ; leraren --- Leerling-leraarrelatie --- competenties --- leerkrachten --- leraren --- relatie leraar - leerling --- 419.3 --- 450.7 --- Interactie --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogische psychologie --- Relatie leraar-leerling --- 454.22 --- Relatie onderwijsgevende-leerling --- 450.4 --- Leerkrachtvaardigheden --- Pedagogie --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Education --- Philosophy --- Teacher-student relationships --- Effective teaching
Choose an application
In dit boek presenteren 35 auteurs in 23 essays hun persoonlijke reflectie bij een aantal actuele thema's met betrekking tot de toekomst van de lerarenopleiding. Zeven thema's passeren de revue: 1) Identiteit van leraren en hun basiscompetenties, 2) Werkplekleren en professionalisering, 3) Onderzoek in de lerarenopleiding, 4) Vakdidactisch onderzoek, 5) Professionalisering van lerarenopleiders, 6) Diversiteit in de lerarenopleiding, en 7) Lerarenopleiding: verleden en toekomst. Met deze essays willen de auteurs de lezer uitnodigen tot reflectie, maar willen ze ook bijdragen aan het ruimer maatschappelijk debat over de toekomst van de leraar en zijn/haar opleiding. Dit boek is opgedragen aan professor Antonia Aelterman die op 1 oktober 2013 professioneel afscheid neemt van de Universiteit Gent. Het boek is niet opgevat als een klassiek 'liber amicorum', maar als een bundeling van essays die aansluiten bij thema's die de 'rode draad' vormden in het werk van professor Aelterman.
Lerarenopleiding --- Vlaanderen. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- 481.7 --- lerarenopleidingen --- Leraren : opleiding --- Professionalisering --- 450.7 --- Onderwijsonderzoek --- secundair onderwijs België - beroep en opleiding --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- onderwijsfilosofie --- Leraren --- Basiscompetenties --- Identiteit --- Werkplekleren --- Didactiek --- Diversiteit --- Leraar --- Inclusie --- Maatwerk --- Directie --- Basisgeletterdheid
Choose an application
Onderzoekvaardig in onderwijs is een 12-stappenplan voor het doen van praktijkonderzoek (practice based evidence) in het primair en het voortgezet onderwijs.Als goede leerkracht heb je een onderzoekende houding. Om maximaal resultaat uit je leerlingen te halen, zet je deze houding om in goed onderzoek. Dit boek helpt je op een heldere manier onderzoekvaardig te worden in twaalf stappen. 'Ik keek nogal op tegen onze onderzoeksopdracht, maar het boek ging me inspireren. Ik vond het ook interessant om casussen van andere studenten te lezen in het boek', zegt Marrit van der Steen (vierdejaarsstudent lerarenopleiding). Daan Bakker (lerarenopleider): 'Voor zowel de excellerende student als de student die graag wat meer uitleg en voorbeelden wil hebben, is Onderzoekvaardig in onderwijs een overzichtelijk, bruikbaar hulpmiddel. En het leest als een roman!' Bij het uitkomen van de eerste druk kwamen naast de positieve reacties ook suggesties ter verbetering binnen. Hiervan hebben de auteurs dankbaar gebruik gemaakt. Het resultaat is een gewijzigde, tweede druk, waarin het voortgezet onderwijs zich beter zal herkennen en waarbij de onderzoeker nog meer wordt ondersteund door extra uitleg en adequate modellen. De auteurs werken op lerarenopleidingen. Ze bundelden hun jarenlange ervaring in het onderwijs en hun specifieke kennis en vaardigheden met hetzelfde doel als de beoogde gebruiker: onderwijsverbetering.
Teacher education. Teacher's profession --- efficiëntie --- onderwijspraktijk --- onderwijs --- motiverend onderwijs --- praktijkonderzoek --- onderwijskwaliteit --- PXL-Education 2015 --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- onderzoeksvaardigheden --- Onderzoek --- Onderzoeksvaardigheden --- Lerarenopleiding --- Praktijkonderzoek --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Secundair onderwijs --- Onderwijsonderzoek --- Leraren --- Professionalisering --- Onderwijs --- Onderzoeksmethoden --- Leerkrachtvaardigheden --- Leerkrachten --- Competenties --- probleemoplossend denken --- 450.7 --- Opleiding en bijscholing --- Onderzoeksvaardigheid --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
De Reflectieve Leraar bevat een grote hoeveelheid breed bruikbare kennis waarbij theorieën en research over reflectie en ontwikkeling van professionals gekoppeld worden aan effectieve manieren van lesgeven. Voor iedere leraar die wil dat leerlingen zo goed mogelijk leren, biedt dit boek steun en inspiratie. Onderwijzen is een vaardigheid. En zoals geldt voor elke vaardigheid: oefening baart kunst. Dit boek behandelt hoe leraren steeds beter kunnen worden door het stellen van persoonlijke doelen, gerichte oefening en feedback, en met observaties en discussies over het lesgeven. Daarbij wordt uitgegaan van Marzano’s model voor goed onderwijs. Het stimuleren van leraren om te werken aan hun professionaliteit is het belangrijkste wat we kunnen doen om de onderwijspraktijk te verbeteren.
onderwijsstrategieën --- Teaching --- didactiek --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Agogie ; methodiek --- Zelfkennis --- Maatschappelijk werk ; methodiek --- Onderwijskunde --- Reflectie - Reflecteren --- professionalisering --- 450.7 --- #PBIB:+110.10 --- Reflectie --- Professionalisering --- Leraren basisonderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- bijscholing --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Opleiding en bijscholing --- onderwijskunde --- lesgeven --- reflectie --- PXL-Education 2018 --- Lesgeven --- Leraren --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Didactische werkvormen --- Lesvoorbereidingen --- Leraar --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Lesvoorbereiding --- Internationalisering --- Directie
Choose an application
Dit boekje is geschreven uit liefde voor het vak, in het belang van ieder kind en ter aanmoediging van alle leraren, zowel in het basisonderwijs als in het secundair onderwijs. Het wil leraren steunen, motiveren en legitimering bieden. In het eerste hoofdstuk schetst de auteur zijn traject als leerkracht. Hoofdstuk 2 gaat in op hoe je als leerkracht je handelen kan verantwoorden. Hoofdstuk 3 helpt je te bepalen wat voor leerkracht je wil zijn. Hoofdstuk 4 bespreekt hoe je verantwoordelijkheid bij leerlingen kan leggen en hun autonomie kan bevorderen. Hoofdstuk 5 neemt de relatie leerkracht-leerling onder de loep met verbondenheid als focus. Hoofdstuk 6 bespreekt pedagogische tact. In het zevende en laatste hoofdstuk vat de schrijver alle voorgaande samen in een manifest.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- didactiek --- lerarenberoep --- 450.7 --- Beroepsethiek --- Lesgeven --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Professionele ontwikkeling --- Relatie leraar-leerling --- Relatie leraar-student --- Leraren --- Pedagogie --- Onderwijskunde --- Leraren basisonderwijs --- Verbondenheid --- Pedagogische tact --- Opleiding en bijscholing --- Pedagogiek --- Leraar --- Internationalisering --- Directie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Mannelijke studenten aan de lerarenopleiding basisonderwijs doen langer over hun studie, vallen vaker uit en halen lagere cijfers. Volgens de auteurs sluit het onderwijs niet goed aan bij hun beroepsmotivatie, inzet en opleidingsverwachtingen. Hoe kan dit verbeteren, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van een afgestudeerde leraar?
mannen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Leraren ; opleidingen --- Teacher training --- Methodology --- Teachers --- Training of --- Handbooks, manuals, etc. --- Elementary school teaching --- Curricula --- gender --- sekseverschillen --- 450.7 --- lerarenopleidingen --- kwaliteit --- diversiteit --- Diversiteit --- Sekseverschillen --- kwaliteitsbewaking --- Lerarenopleidingen --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Lerarenopleiding --- Kwaliteitsbewaking --- Leraren lager onderwijs --- Leraren kleuteronderwijs --- Mannen --- Kwaliteitszorg --- Leraar lager onderwijs --- Leraar kleuteronderwijs --- Man --- Sekseverschil --- Inclusie --- Maatwerk
Choose an application
Leren in de praktijk leidt tot professionele ontwikkeling van zowel de student als van de opleiding en de werkplek. Hoe til je praktijkervaringen naar een hoger niveau? Welke voordelen zijn er voor de werkplek? Hoe bewaak je de opleidingsdidactische competenties? Met concrete tools, voorbeelden, cases, opdrachten, methodes, checklists, filmpjes om werkplekleren te begeleiden.
Teacher education. Teacher's profession --- werkplekleren --- onderwijsleerproces --- ervaringsleren --- lerarenopleiding --- Didactic strategies --- Onderwijsleerprocessen --- Ervaringsleren --- Study and teaching --- Curricula --- Belgium --- Work environment --- 371.3 --- 371.012 --- 454 --- basisonderwijs --- didactiek --- leerprocessen --- lerarenopleidingen --- stages --- werkplekken --- 450.7 --- Lerarenopleiding --- 450.8 --- Leerprocessen --- Praktijkleren --- Werkplekleren --- 37.02 --- Praktijklessen --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Opleiding en bijscholing --- Methodiek van het studeren --- PHL-Central Office 12 --- onderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerproces
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|